Vietnam

7 april 2018 - Da Lat, Vietnam

Xin chào! Dat betekend "hallo" in het Vietnamees. Nou niet gelijk denken dat ik de Vietnamese taal al beheers want dat doe ik "nog" niet, dit heb ik even snel op internet opgezocht. Ik probeer in elk land waar ik heen ga een paar woorden en zinnen te leren. Dat vinden de locals altijd wel leuk en heb zelfs al een paar keer mee gemaakt dat als je hun taal een beetje spreekt de prijzen van bijvoorbeeld de Tuktuks naar beneden gaan. Dus over een paar jaar spreek ik alle talen in de wereld plus nog alle dialecten.

Ik heb in iedergeval de bus genomen van Cambodja naar de grootse stad in het Zuiden van Vietnam, "Ho Chi Minh City" of zoals sommige hem nog kunnen herinneren "Saigon". Ik had gehoopt dat de bus reis mee zou vallen maar het blijft Azië, dus nooit uitgaan van het mooiste. Ik stapte om Half 7 s'avonds in de mini-van naar het busstation. Daar ontmoete ik twee gezellige Nederlanders die ook naar "HCMC" toe gingen. Wij zijn toen overgestapt op een grote slaap bus, en kwamen rond 1 uur aan in "Phnom Penh" (hoofdstad van Cambodja). Daar dachten we dat we gelijk weer zouden overstappen en dan naar de grens zouden rijden. Maar ja zoals ik al zei, het blijft Azië hè. Dus we hebben uiteindelijk 5 uur op de vloer van één of ander reisbureau geslapen. Altijd leuk die verrassingen, waar we de bustickets hadden geboekt zeiden ze dat de totale reis 12 uur zou duren, maar na 12 uur waren we nog niet eens op de helft.

Uiteindelijk ben ik dus aangekomen in "HCMC". Wat een stad joh, zo druk en smerig. Je moet echt goed uitkijken waar je loopt want je wordt zo van je sloffen (of slippers) gereden. Ik had contact met een gozer daar die motoren verkocht, dus heb gelijk met hem afgesproken voor een test rit. Na 3 motoren te hebben geprobeerd had ik de mijne gevonden. Een op en top gave leger groene motor met een super dik geluid. Wat ook wel leuk is, is dat ik een leger groene tas heb dus dat match't lekker. Ik heb m'n motor vernoemd naar een heel leuk meisje die ik heb ontmoet in Thailand, dus ze heet " Luitenant Laura". In de avond ben ik de stad even wezen verkennen en ben ik in het hoogste gebouw van HCMC geweest. Dat was wel heel mooi hoor, maar zo zie je dat die stad echt heel druk is. Ik wist gelijk dat ik de volgende ochtend die stad uit moest en naar "Mui ne" wilde rijden.

Ben dus rond 11 uur met "De Luitenant" door de stad gaan rijden wat wel even trickie was, maar als je gewoon mee gaat met de flow van duizenden scooters dan gaat het wel. De weg naar "Mui ne" kon ik vinden via Google Maps met m'n telefoon die in een telefoon houder zat (zelfs dat zit er op). Op een gegeven moment werd ik wel één keer verkeerd geleid, reed namelijk de snelweg op wat blijkbaar niet mocht. Ik werd aangehouden door een kerel bij een tolpoortje, die gaf me een toen een hele preek. Ik poepte wel even 7 kleuren in m'n broek want dacht heel even dat ik een flinke boete zou krijgen. Nadat hij was uitgeraasd over veiligheid enzo wees hij mij de juiste weg. Na 6 uur te hebben gereden kwam ik aan in "Mui ne", een heel leuk kust plaatsje waar je heel goed kan surfen. Niet dat ik dat ga doen, want ik zou hier toch niet zo heel lang blijven. Ik heb namelijk afgesproken met Anna en Iris in "Đa Lat".

Na één dag te hebben gechilled in Mui ne ben ik weer gaan rijden, over prachtige bergpaden en langs super mooie natuurgebieden. Wat een monster is die motor van me, ze knalt echt door die bergen heen. Letterlijk want als ik gas dicht knijp dan komen er knallen uit de uitlaat, super gaaf toch. Maar goed genoeg gelult over die motor, ken er wel uren over door praten, zo blij ben ik met haar. Na 6 uur rijden kwam ik aan in Đa Lat, een heel leuk stadje in de bergen van Zuid Vietnam. Hier heb ik echt een hele leuke reünie gehad met Anna en Iris, 2 hardstikke gezellige meiden die ik in Laos heb ontmoet. S'avonds hebben we een family diner gehad in het hostel, dat is zeg maar met iedereen van het hostel aan één tafel dineren. Echt super gezellig, heb hier ook weer heel veel nieuwe mensen leren kennen.

De volgende dag zijn we met een heel leuk groepje van het hostel wezen "canyoning'en". Dat is zeg maar van boven aan de berg naar beneden abseilen langs watervallen. Dus veel klimmen en klauteren, maar wat was dat gaaf zeg. Tussendoor nog een hele jungle trek gedaan, wat is Vietnam mooi zeg. Zoveel diversiteit in de natuur daar, van dikke jungles tot naaldboom bossen. Het gaafste wat ik daar gedaan heb is van een rots springen, één keer 7 meter en de andere keer 11 meter. Op het eind gingen we ook nog in "the washing machine", dat is een waterval waar je dan in moet abseilen en dan op een gegeven moment moet je het touw los laten en het water in gaan. Echt heel bizar om dan alles los te laten en er vertrouwen in hebben dat je ooit weer boven komt, maar als je dan boven komt denk je echt dat je in een wasmachine heb gezeten omdat je alle kanten op vliegt. Na de tour hebben we nog wat gechilled in het hostel. S'avonds hebben we nog een family diner gehad en zijn we met ze alle naar een bar geweest. Er is niks beters dan na een lange dag "adventure" te kunnen nagenieten onder het genot goud gele rakkert.

Ik ben in de dagen erna wezen touren met Eline, een hardstikke leuke meid die ik in Đa Lat heb ontmoet. Wij zijn samen door de bergen van Đa Lat op m'n motor wezen sightsee'en, wat een echt geweldige ritten waren dat! Zulke mooie wegen en een prachtige omgeving. Er werd mij verteld dat het Zuiden van Vietnam niet zo mooi is. Nou dan mogen ze van mij wel eens goed uit hun doppen kijken want het is hier geweldig. Maar goed ik begin weer een beetje door te ratelen hier, ik ga er een eind aan breien. Op dit moment zit ik op "De Luitenant" richting Nha Trang dus moet m'n concentratie erbij houden en moet dus niet te lopen te bloggen. Ik hou jullie op de hoogte van m'n roadtrip door Vietnam. Laterzzz en tot de volgende blog.

1. Wie:
    8 april 2018