Op naar het Noorden

15 april 2018 - Hoi An, Vietnam

Dag lieve lezers, welkom bij weer een nieuwe blog van "Mij". Die gast die op dit moment van Zuid Vietnam naar het Noorden rijd op een ouwe brommert. Waarmee ik al 5 keer bij de "mechanic" ben geweest. En met "mechanic" bedoel ik één of andere Vietnamees die een paar sleutels en ratels heb liggen tussen een schrootberg van oude motoren en scooters. Het hoort er wel een beetje bij, die tripjes langs de garage. Op een gegeven moment reed ik iets te hard over een drempel en brak soort van m'n bagagedrager af, gelukkig stopte ik precies voor een garage en was het binnen 5 minuten gelast en kon ik weer de weg op. Quick fixes noemen ze dat.

Maar goed ik ben dus van Đa Lat naar Nha Trang wezen rijden. In totaal zou de trip 6 uur duren, maar omdat ik dat iets te vond ben ik ergens halverwege wezen wild kamperen. Ik kwam in eerste instantie aan bij een resort, omdat ik via m'n goede vriend "Google" had gehoord dat je daar gratis mocht slapen als je je eigen tent opzet. Dit bleek dus niet te kloppen, het zou me 5 keer meer kosten dan wanneer ik in een hostel zou gaan slapen. Dus dat heb ik maar lekker niet niet gedaan. Ik zag op een gegeven moment een verlaten strand, en dacht "fuck it, ik zet m'n tentje hier op". Na 5 minuten stond m'n tentje en ben ik naar hout wezen zoeken om een vuurtje te maken. Ik heb die avond een heerlijke "instant noodles" maaltijd klaar gemaakt op het vuurtje. In de nacht heb ik best goed geslapen moet ik zeggen, het enige waar ik me zorgen om maakte was dat er een storm woede. ik ben ook echt de enige die gaat kamperen tijdens een storm. Maar ik heb het overleeft, en het was echt fucking awesome. Sowieso ga ik weer een keer kamperen, maar dan kijk ik wel eerst even naar het weerbericht.

In de ochtend heb ik m'n inmiddels natte tent opgevouwen, wat niet echt goed is (en niet echt lekker ging), maarja ik kon echt niet wachten totdat hij droog was. Na 4 uur rijden op prachtige berg weggetjes en langs de indrukwekkende kust kwam ik aan in Nha Trang. Hier heb ik avondje gechilled en een paar drank spelletjes gedaan met wat Engelse. De volgende morgen ben ik weer op "De Luitenant" gestapt en weer volgas wezen blazen door de bergen. Wat een mooie rit was dat, één van de beste tot nu toe. De weg liep letterlijk een paar honderd meter boven de zee met prachtige uitzichten op de kust en eilanden die zich daarvoor bevinden. Halverwege de rit ben ik gestopt bij een best wel cool punt, hier was namelijk een zeer bijzondere rotsformatie te vinden. Het waren namelijk rotsen die in hele mooie symmetrische vormen te zien zijn, zoals 6 hoeken en 8 hoeken. Dit komt door miljoenen jaren van lava uitbarsting die daarna direct met zeewater in contact komen (Bron: Wikipedia). Dus ja, dat was wel cool om te zien. Na een half uur in de hitte te hebben gelopen was ik wel weer even klaar met de toerist uithangen en ben ik naar m'n volgende slaap plek gereden.

Hier heb een leuk avondje vol gemaakt door te gaan poolen en tafelvoetbal te gaan spelen. Na een lange dag op de motor was ik zeg maar best wel kapot, dus heb het niet laat gemaakt omdat ik de volgende dag een flinke rit moest rijden. Je raad het nooit, waar ik de volgende dag weer van mocht genieten! Nou, raad dan? Jaaa, ik mocht weer door prachtige bergen heen rijden en langs een geweldige kust. Na 6 uur te hebben gereden kwam ik aan op het "Half way point". Nagenoeg in het midden van HCMC naar Hanoi ligt "Hoi an". Toen ik iedereen over "Hoi an" hoorde praten dacht ik dat het weer zo'n super drukke, smerige stad zou zijn met enorme flats en lelijke gebouwen. Maar het is alles behalve dat, het is echt een heel leuk en gezellig stadje met prachtige oude gebouwen. Het voelt echt een beetje aan als een klein dorpje. Plus het heeft een super mooi strand en een hele leuke "night market", zo één die ik in een lange tijd niet heb meegemaakt.

Hier heb ik mezelf een paar dagen vermaakt door naar het strand te gaan en een beetje de boel verkennen op m'n motor. Ik ben ook nog een middag langs oude tempel complexen geweest wat zeker de moeite waard was ondanks de hitte. Het waren tempels die dateren uit de 10e eeuw, erg mooi om te zien. Er hing alleen wel een klein zwart randje aan al die oude tempels, namelijk dat er overal in het gebied bommen kraters lagen. De Amerikanen hebben zelfs die prachtige tempels niet gespaard, best triest om te zien. In de avond struinden we langs de "night market" en daarna gingen we de kroegjes onveilig maken. Het is echt even heerlijk om een langere tijd op één plek te blijven en bijkomen van al die lange ritten. Maar goed, aan alles komt een eind dus ik ben op dit moment met het groepje Nederlanders waarmee ik in "Đa Lat" ook was aan het rijden richting de "Hai van pas". Dat is een route door de bergen van "Hoi an" naar "Hue". Er is mij verteld dat dit één van de mooiste routes is van Vietnam. Nou, ik ben benieuwd. Mijn reis door Vietnam kan alleen maar mooier worden. Oké, ik gaat kappen met schrijven want met één hand sturen en met de andere typen gaat niet zo lekker. So longggg en tot de volgende blog.

P.S. Jeeeejjhhhh, ik ben al 3 maanden onderweg :-)

1. Wie:
    16 april 2018