Rijden, rijden en nog eens rijden

20 april 2018 - Phong Nha, Vietnam

heey hey! Hier die motormuis, die gek die dacht dat het een goed idee was om met de motor door Vietnam te gaan rijden. Nou ik kan je dit vertellen, wat een drama zeg. Ben me toch een partijtje moe, en heb overal last van. De hele dag last me van m'n reet van het zitten. Maar, is het het waard? Oh ja zeker is het het waard! Dit is echt één van de gaafste dingen die ik ooit in m'n leven heb gedaan en zal doen. De vrijheid van op een motor zitten geniet je zoveel meer hier dan thuis. Ik ben zo blij dat ik gekozen heb om met een motor te gaan reizen. Kan gaan en staan waar ik maar wil. Ik ben met op dit moment dan aan het reizen met, Otte, Floris en Bente. De Nederlanders die ik heb ontmoet in "HCMC". Otte, Floris en ik hebben alledrie een motor en Bente rijd mee bij Floris achterop.

We zijn met ze alle dus vanaf Hoi an naar Hue gereden, over de befaamde bergpas "the Hai van pass". Deze werd geprezen door die gasten van "Top gear" als een van de mooiste wegen ter wereld vanwege zijn ligging naast de zee en de "mooie bochten". Nou ik vond hem maar ruk, heb in Vietnam al zeker 10 keer een betere bergpas gereden met nog mooier uitzicht. Oké, nu was het bij ons wel heel erg bewolkt maar dan nog. Dat ding was maar 21 Km lang, en het wegdek was nou ook niet bepaald goed. Ik voel me een beetje bedrogen, ik wil m'n geld terug. Ohh wacht, je hoefde er niet voor te betalen. Ahh lekker boeie, ik heb het naar m'n zin gehad want het was heel gezellig om met ze alle rijden.

Toen we die pass achter de rug hadden zijn we door gereden naar "The elephant springs". Hier kan ik hele verhalen over vertellen, is niet nodig want het was gewoon een soort van natuurlijke zwembad, beetje zwemmen en karaoke zingen enzo! Heel leuk daar gehad. Daarna zijn we door gegaan naar Hue via wat ik persoonlijk een veel leukere weg vond, namelijk door dorpjes en langs landerijen. Dat is echt veel mooier dan zo'n veelste korte, extreem opgeblazen toeristische bergpas. In Iedergeval, Nadat we waren aangekomen in Hue (wat de oude Hoofdstad was van het land) zijn we een lekkere dikke, vieze burger wezen eten. Zo eentje die je dan heb verdient na een lange dag rijden.

We sliepen die nacht in een super leuke homestay, waarvan de eigenaar echt heel aardig was omdat hij mij naar een hele goede mechanic heeft gebracht. Want je raad het nooit, "Laura" had een paar kleine probleempjes. Na ongeveer 4 uur sleutelen was ze weer helemaal de oude, er bleek dus een tand afgebroken te zijn van het tandwiel in de 3e versnelling. Uiteindelijk viel de schade financieel gezien mee. Het koste me ongeveer 30 Euro om het te laten maken. Dat is natuurlijk niks, van dat geld "kijken" ze alleen nog maar naar je brommer in Nederland. Die dag zijn we ook langs de "Emperial City" geweest en het "Abandoned Waterpark". Die City was niet zo heel boeiend, dat was gewoon het oude keizerlijk paleis. Na een half uurtje toerist uithangen waren we daar ook wel mee klaar. Dat waterpark daarentegen was wel heel leuk. Een beetje crossen met de motor door dat "verlaten" park terwijl je kat en muis aan spelen bent met de beveiliger.

De dag erna zijn we met ze 4 gaan rijden richting oude Vietcong tunnels die in de buurt waren van de DMZ (Demilitarized Zone), dit lag redelijk op de route richting "Phong Nha" wat onze volgende bestemming zou zijn. De route naar de tunnels was zeer vlak en langs prachtige rijstvelden. Bij aankomst van de tunnels kreeg ik wel een beetje een naar gevoel, overal waren oude bom kraters en loopgraven te zien. En toen we in de tunnels gingen kreeg ik al helemaal een naar gevoel. Zo smal en klein zijn die tunnels, wat een horror moet dat zijn geweest. Dat die mensen daar zo lang in geleefd hebben is echt bizar, hele families zaten daar in kleine ruimtes dag in dag uit. Best indrukwekkend allemaal.

De dag erna zijn we wezen rijden over "Ho Chi Minh trail" richting Phong Nha. Ik heb persoonlijk de Vietcong bedankt voor het maken van deze weg. Wat een schitterende weg was dat zeg, de ene mooie bocht na de andere en dat dan voor 60 km lang. Ik denk ook echt dat ik tijdens het rijden een klein traantje heb gelaten, omdat die weg zo fucking mooi was. Wat was ik blij zeg, dit maakte alles helemaal goed. In de middag kwamen we dus aan in Phong Nha, een super leuk stadje dat omringd wordt door prachtige bergen. Bij aankomst in het hostel hebben we onze tassen gedumpt en zijn toen gelijk door gereden naar . . . . . . "The Duck Stop". Ik verheugde mij er al zeker 2 weken op om naar deze plek toe te gaan. Wat was dat geweldig, ik heb in tijden niet zo gelachen. Oké oké ik zal wel even vertellen wat "The Duck Stop" is. Nou dat is zeg maar een boerderij waar je honderden eenden gaat voeren en ze in een vijver mag gooien (vinden ze hartstikke leuk). Op een gegeven moment krijg je zelfs een voeten massage van de eenden. Later ga je ook nog rondje rijden op "Donald Trump" de waterbuffalo. Klinkt allemaal niet zo heel bijzonder maar het is echt super grappig, hele fotoshoot gemaakt met dat beest.

Voor de rest is hier niet zo heel veel te doen op wat grotten na. En natuurlijk die prachtige wegen door de bergen die voor mij bestemd waren. Dit vond ik het mooiste van allemaal, verstand op nul en knallen door de bergen. Echt heerlijk. Ik ga morgen weer verder rijden over de Ho Chi Minh trail richting "Ninh Binh", kan haast niet wachten. Ik ga maar eens kappen met schrijven, en een lekker hangmatje opzoeken. Fijne dag en tot de volgende blog. Laterzzz

1. JeZus!!!!!:
    20 april 2018
    Bijna 100 dagen op reis!!!! Al zoveel gezien en gedaan!!! Geniet ervan!!! Hou van je en tot snel weer!!!💋
  2. Wie:
    20 april 2018
    Gewéldig Jaïr,weer zo genoten van je verhaal....beetje crossen, kat en muis met beveiliger, zitten op Donald Trump en smijten met eenden!
    Indrukwekkend...de tunnels...de loopgraven, de bomkraters..zou er óók kippenvel van krijgen...
    Hvj 💋💋💋💋💋
  3. Thijs:
    25 april 2018
    Heerlijke mafkees da je bent, houd je het land een beetje heel? Groetjes uit de lage landjes xxxxx p.s. met Jaïr de Plant gaat het voortreffelijk!