Aangekomen in Hanoi

27 april 2018 - Hanoi, Vietnam

hoooiii! Nouu poeh poeh, ik ben veilig aangekomen in Hanoi. De hoofdstad van dit prachtige land. Wat een chaos en een drukte weer. Maar voordat ik meer over de stad ga vertellen, breng ik jullie even terug naar een week (ofzo iets) geleden! Dus ga even lekker zitten, neem een kopje thee en geniet van mijn wondere schrijf kunsten.

Dus waar was ik. Ohh ja, een week geleden (ofzo iets). Toen zijn we dus met z'n drieën gaan rijden vanaf Phong Nha naar Ninh Binh, een saai stadje wat ongeveer een uur ten zuiden ligt Hanoi. De eerste etappe van de rit was echt heel leuk en verliep ook echt heel soepel. We hebben weer op prachtige wegen gereden door de bergen en langs mooie landerijen. Tussendoor hebben toen een stop gemaakt in Vinh, een grote saaie stad aan de kust. Best veel saaie steden hier, veel mensen gaan ook gelijk door naar Hanoi. Maar goed we kregen bij aankomst in het goedkope hotel waar we verbleven een enorm welkom van wel zeker 50 kinderen die allemaal met ons op de foto wilden. Of ze nou op schoolreisje waren of bij een trouwerij hoorde, Joost mag het weten maar het was wel leuk. Ze zijn allemaal heel nieuwsgierig naar waar je vandaan komt en waarom je zo lang bent.

Na een nacht te hebben geslapen op een veelste hard bed zijn we weer gaan rijden. De tweede etappe was 250 km op de snelweg, en dat is niet leuk kan ik je vertellen. Tussendoor nog een lekke band gehad terwijl ik 50 km per uur reed. Dat was me toch schrikken joh, ineens alle controle kwijt terwijl er enorme vrachtwagens langs je scheuren. Gelukkig kon ik ergens m'n band laten plakken bij wat ik denk dat een garage was. Het was gewoon een knul die alleen spullen had om een band te plakken. Dat kwam perfect uit want er was echt helemaal niets in de wijde omgeving te vinden. Na een half uurtje konden we weer verder rijden. Uiteindelijk kwamen we aan in Ninh Binh. Of eigenlijk in de buurt van de Ninh Binh want die stad is echt heel saai, iedereen verblijft dan ook in één van de dorpjes tussen de bergen. Maar "Oh my Buddha" wat een schitterende natuur zeg. We zaten in een vallei omringd door prachtige bergen en tussen ons super mooie rijstvelden. Wat een genot om daar te zijn, ff lekker bijkomen van het rijden. Maarja bijkomen werd het niet echt want we gingen gelijk weer op pad om een jungle trek te doen. Met 35 graden door de jungle lopen, zwetend als een rund. Wat was dat leuk zeg . . . . . . jaa het was wel leuk! Het was even afzien hoor. Maar we hebben het wel gezellig gehad met het groepje, dat is het belangrijkste toch.

Ik ben ook nog naar een uitzichtpunt geweest wat 455 traptreden hoog was. Dus weer afzien in de hitte. Maar wat was dat ook ook al zo mooi. Het Noorden van Vietnam is echt stukken mooier dan het Zuiden, zoveel bergen en prachtige jungle's. We konden boven aan de berg heel de vallei zien, en ook de rivier waar we later in een bootje zouden gaan varen. Ja dat bootje varen was wel leuk en mooi om te zien maar daar houdt het ook bij op. In de avond hebben we lekker gechilled in het hostel en een beetje bier gedronken. Gelukkig niet te veel want de dag erna kwam denk ik de meest "vreselijke" dag die ik in mijn reis door Vietnam heb meegemaakt. We moesten dus 100 km door de regen rijden richting Hanoi, en dan niet een klein beetje regen! Nee, echt moeilijk veel regen! Ik was letterlijk van top tot teen klets en klets nat. Een rit wat normaal anderhalve uur zou moeten duren werd ineens 5 uur. We konden echt maar met een kilometer of 30/40 rijden anders zagen we niks. Ik heb die dag zo veel emoties ervaren. Van extreem geluk tot manisch depressief, van bijna huilen op die brommer tot keihard lachen. En dan nog die enorme vrachtwagens die je dan inhalen en waarvan je dan in hun kielzog een joekel van een plas water over je heen krijgt en tot aan je naad toe nat bent.

Uiteindelijk na die 5 uur rijden kwamen we aan in "Hanoi", die erorme miljoenen stad. En dan merk je ook, wat een chaos zeg. Maar goed hier ben dus al 2 dagen, en in die 2 dagen heb ik letterlijk niks uitgevoerd. Het enigste wat ik zeg maar gedaan heb is geshopt voor iets oranje en naar de kapper geweest. Want zoals jullie al weten, Koning Willy is jarig vandaag. Dus dit ga ik even goed vieren samen met 300 Nederlanders op een feest wat georganiseerd word door een Nederlander die hier in Hanoi een travel company runt. Maar goed het feest barst zo helemaal los dus ik ga mn telefoon weg doen en lekker mee blèren met alle meezingers. Nog van harte gefeliciteerd met Willy en een fijn feest iedereen. laterzzzz

1. Yvonne:
    28 april 2018
    Het was weer fijn iets van je te lezen . Wat een avonturen beleef je zeg , doe voorzichtig en veel plezier 😘
  2. Wie:
    30 april 2018
    Wát een verhaal weer ,de natuur,de kinderen,de regen...jullie feest met Willy!
    Genoot óók weer van dit verhaal! 💋💋💋💋💋💋👍👍
  3. Leendert:
    1 mei 2018
    Heerlijk kopje thee en een prachtig verhaal! Ik mis je swagger!