Indonesië

10 september 2018 - Bali, Indonesië

Hoi allemaal, het gaat gelukkig duizend maal beter met me dan toen in de vorige blog. Wat een negatieve boel allemaal toen daar in Cambodja. Wat ben ik toch blij dat ik daar weg ben gegaan en naar het prachtige Indonesië ben gereisd. Nu moet je niet gelijk denken dat ik niet van Cambodja hou want dat doe ik zeker wel. Het was gewoon tijd om te gaan en verder de wereld te ontdekken. Cambodja heeft voor mij nog altijd een speciaal plekje in m'n hart en ik weet zeker dat wanneer de tijd rijp is, ik er een keer terug zal keren. Maar dat is voor later, nu eerst Indonesië.

Na 2 vluchten, een tussenstop in Singapore en veelste lang wakker te zijn geweest kwam ik eindelijk aan in Jakarta. Ik had hier afgesproken met "Anton", een local uit Jakarta die ik een week eerder via Couchsurfing had ontmoet. Voor degene die niet weten was CS (Couchsurfing) is, dat is een online platform om reizigers/locals te ontmoeten. Het idee is dan dat je als gast bij een gastheer of vrouw op de bank kan blijven slapen. In iedergeval, nadat ik geland was in Jakarta stond Anton op mij te wachten bij de aankomsthal. Na even aftasten kwam ik er achter dat het echt een hele toffe en aardige gozer is die er alles voor doet om je een goede tijd te laten hebben in die enorme stad! En wat is die stad toch groot zeg, met 9 miljoen mensen is het ook echt een hele drukke stad. Gelukkig had ik Anton als top gids om mij alle mooie plekken te laten zien in Jakarta.

Na 2 dagen van sightseeing en slapen op de bank (die me best goed beviel) hebben Anton en ik besloten om samen te gaan reizen met de trein richting Bali. Dit kwam omdat Anton toevallig 2 weken vrij had van zijn werk. We zijn toen vroeg in de ochtend met de scooter door het drukke verkeer gescheurd om de trein te kunnen halen naar Bandung, onze eerste stop op Java. Na 5 uur te hebben genoten van het prachtige landschap kwamen we aan in weer een drukke stad. Maar we hoefde ons geen zorgen te maken over waar we gingen slapen en wat we gingen doen want ook deze keer weer heb ik gebruik gemaakt van "CS". Toen we stonden te wachten op het treinstation in Bandung kwam onze gastheer aan gewandeld in een strak leger uniform, en met een brede glimlach verwelkomde hij ons in zijn stad. Deze super aardige en gezellige man genaamd "Suseno" was een kolonel in het Indonesische leger, vandaar het leger uniform. Ik heb nog nooit zoveel gastvrijheid meegemaakt want alles was voor ons verzorgd. We zijn een beetje de stad wezen verkennen samen met Suseno en we hebben de beste Indonesische gerechten gegeten. Ik heb zelfs koeien hersens gegeten, wat buiten verwachting best lekker was. In de avond zijn we naar de hotsprings geweest om te relaxen. De volgende dag hebben we nog meer van de stad gezien en ook weer heerlijk gegeten in één van de vele restaurants. Het was echt een geweldige ervaring om zo dicht bij de lokale mensen te zijn en ik weet gewoon dat ik voor de rest van m'n leven een vriend hier in Indonesië heb.

'S avonds hebben Anton en ik de trein gepakt naar Yogjakarta waar we lekker cultureel zijn wezen doen. We verbleven in echt een top hostel omdat het er zo gezellig was. Elke avond ging iedereen van het hostel samen naar de bar om een biertje te doen. Maar dat is niet reden waarvoor we naar Yogjakarta zijn gekomen. We hebben hier de eeuwen oude tempels bezocht waar de stad zo bekend om staat. Dat was allemaal heel erg leuk hoor maar ik ga het maar gewoon eerlijk bekennen. Ik ben al die tempels helemaal zat, elke keer loop je in die hitte naar het zelfde te staren. Niet dat het niet mooi is ofzo maar ik heb er nou wel genoeg gezien. Maar goed, na 3 dagen hadden we een leuk groepje gevonden om samen verder mee te gaan reizen richting de Bromo vulkaan. En toen zei Anton ineens dat hij gelijk door ging naar Bali met andere mensen, beetje raar allemaal omdat het zijn idee was om naar de vulkaan te gaan. Dus ik heb heel vluchtig gedag tegen hem gezegd en ben toen samen met Mark, François en Adolfo, 3 hele gezellige gasten richting Probolingo gereisd om de vulkaan tour te gaan doen.

Na bijna 12 uur lang te hebben gezeten in een trein en mini-van kwamen in een klein dorpje in de buurt van de vulkaan aan. We werden toen gedropt bij een hotel waar we maar 4 uurtjes geslapen hebben, omdat we om 3 uur s'nachts werden opgehaald met een jeep om naar een uitkijk punt te gaan om daar de zonsopkomst te bekijken. Na ongeveer een uur door elkaar geschud te worden kwamen we in het pikke donker aan op de berg. En wat was het me toch koud joh, zo'n 5 graden. Na ongeveer een uur in de kou te hebben gezeten kwam de zon op over de krater. De meest mooie zonsopkomst die ik ooit in m'n leven gezien heb. De kleuren waren zo intens dat het net leek alsof het nep was. Toen rond een uur of half 6 zijn we richting de jeep gegaan om vanaf het uitkijk punt te rijden naar de vulkaan zelf. Na een half uur weer helemaal door elkaar geschud te zijn kwamen we aan bij de voet van de vulkaan. En na een hike van 20 minuten liepen we op de rand van de actieve vulkaan. Wat een natuurgeweld zeg, het geluid dat dat ding produceert is echt te gek. Heel erg gaaf om op rand van de vulkaan rond te lopen. Helaas hadden we niet veel tijd om helemaal rond te lopen omdat we heel vroeg weer een bus moesten pakken richting de 2e vulkaan.

Als je 's nachts wakker wordt gemaakt om een vulkaan te bekijken dan denk je alleen maar aan slapen. Helaas zou er deze 3 dagen niet veel worden geslapen omdat we voor de 2e vulkaan genaamd de I'jen er om 1 uur uit moesten. We leken wel gekken om dat voor de lol te doen. Maar wat was het een gave tour zeg! Ik heb hem samen gedaan met de boys en Rob en Kiki, een heel erg leuk Nederlands stel. Deze keer moesten we ook een hike doen van ongeveer 6 uur lang. En een pittige hike ook, partijtje steil dat die berg was!! Na ongeveer 2 uur hiken kwamen we boven aan bij de rand van de krater. En toen kwam het meest spectaculaire van de hike, we gingen namelijk de krater in waar lokale mensen zwavel doen delven. Ze lopen dan met 60 kilo aan zwavel op hun rug 2 keer van beneden naar boven, en dat zonder gasmasker. Echt bizar dat die mensen dat kunnen want wij stikte echt de dieven moord daar beneden vanwege de giftige gassen die uit het zwavel komt. De reden dat we naar beneden gingen was om het blauwe vuur te bekijken wat daar altijd brand. En de reden waarom we er zo vroeg uit moesten was omdat het echt pikkedonker moet zijn om het te kunnen zien. Het was wel tof om te zien maar ik vond het het niet waard om daarvoor helemaal naar de beneden te klimmen om een paar vlammetjes te zien. Maar goed het gaat allemaal om de ervaring.

Het mooiste van de hike moest toen nog komen. Toen we eenmaal weer boven aan de krater waren zijn we door gelopen naar een uitkijk punt om de zon op te zien komen. En dat was echt zo gaaf om te zien. Omdat we zo hoog zaten, zagen we de wolken onder ons en toen het licht van de zon daarop scheen was het echt niet te beschrijven hoe mooi dat was. Vooral ook omdat we in het donker de vulkaan op zijn gegaan wisten we niet hoe hij er eigenlijk uit zag. Toen de zon helemaal op was zagen we in de krater een prachtig blauw meer waar rook uit kwam. Deze hike was toch wel echt een hoogte puntje van m'n reis en ik ga het zeker vaker doen want ik vind het echt heel erg leuk. Maar goed ik heb volgens mij nu wel genoeg geschreven over vulkanen. Ik ga kappen met schrijven want ik lig hier nu lekker te chillen aan het strand in Bali. Ja ja, nog even genieten van m'n laatste dagen Indonesië. Oké ik kap er mee. Laterzzz en tot de volgende blog die over dit prachtige eiland gaat.
Jooeeeeee
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jana:
    10 september 2018
    Hoi jair. Leuk om mee te beleven zo zeg. Grappig dat je bangdung hebt aangedaan. Daar is Ronald zijn moeder geboren. Ronald heeft ooit nog met zijn vader een paar weken door Indonesië gereisd. Ook die vulkanen bezocht. Hebben we nog foto's van. Hoe gaat het verder met je. Hoop kilometers gevreten al zeg. Veel mensen ontmoet ook...fantastisch hè. Ik lees graag je volgende hoofdstuk. Op Bali is as v mn schoonvader uitgestrooid..ergens. Bali was zijn lievelings eiland. Hee Enjoy!liefs van ons allemaal xxxx
  2. Wie:
    11 september 2018
    Héérlijk Jair, je verslag....de dingen die je meemaakt, de mensen die je ontmoet....de prachtige zonopkomsten,het donkere in vulkanen....
    Gewéldig! Blijf genieten,elke dag,elke minuut....
    Kijk af en toe even omhoog...kijk naar de maan, want het is dezelfde maan die ik óók bekijk......hvj....💋💋💋💋💋