M'n week vrijwillgen bij Kad Sala

29 januari 2018 - San Pa Tong District, Thailand

Hoi iedereen, daar ben ik weer. Heb weer genoeg meegemaakt deze week. Het voelt trouwens alsof ik al maanden weg ben, echt heel raar! Maar goed, ben zoals de dagen hier voor weer wakker geworden met een bezem een dweil. Tegen het middaguur zijn we met onze gids/host "Buddy" langs internationale scholen geweest om de Engelse lessen die ze in de community geven te promoten. Dat was zeg maar de eerste indruk die ik kreeg dat het werk wat ik eigenlijk zou willen doen niet door ging en dat onze host andere plannen met ons had.

De volgende dag begon ook weer met die zelfde bezem en dweil, kreeg op een gegeven moment gewoon een band met ze! In de ochtend zouden we eigenlijk Engelse les geven maar dat ging niet door, dus hebben we weer promotiewerk gedaan op scholen. Folders uitdelen en praten met ouders over de Engelse lessen. Ik ben toen samen met 2 mede vrijwilligers gelijk door gegaan naar een klooster waar ik zou blijven slapen en uitleg kreeg over mediteren en Boeddhisme. Dit was echt een hele bijzondere ervaring omdat ik ten eerste 100% atheïst ben en ten tweede nog geen 5 minuten stil kan zitten. Maar het is me toch gelukt, en vond het zelfs nog leuk ook omdat we werden rondgeleid door een echte non die af en toe schuine grapjes maakte. S'avonds kregen we 2 uur lang les in mediteren, zittend en lopend. Voor mij werkte lopend beter, want dan kon ik tenminste toch nog een beetje energie kwijt.

Na een nacht te hebben geslapen op een houten plank met een dekentje wat een bed moest voorstellen gingen we weer verder met mediteren. Daarna kregen we ontbijt en een uitgebreide rondleiding in de tempels. Ook zijn we langs geweest bij een 1300 jaar oude heilige waterput. Waar ik met m'n stomme kop de emmer met het touw er aan vast per ongeluk in het water heb laten vallen, oepsss. De non kon er wel om lachen en zei dat ik de eerste ben die dat voor elkaar kreeg. Later kregen we nog een rondleiding bij een andere tempel en daarna werden we door de non terug gebracht naar onze verblijfplaats.

De volgende dag mocht ik eindelijk wat anders doen, mocht namelijk de planten water geven. Best relaxed als je net bent opgestaan haha. Om half 10 moest ik Engelse les geven aan volwassen mensen, naar mijn idee bakte ik er niks van maar m'n leerlingen vonden me helemaal geweldig. Na een les van anderhalf uur namen ze me mee naar een "buffelmarkt" waar we een biertje hebben gedronken en wat gegeten. Daarna heb ik weer les aan ze gegeven, deze keer ging het een stuk beter (hoe zou dat nou komen). Na die les ben ik weer met ze mee geweest en hebben we nog meer bier gedronken en chickenwings gegeten, echt de beste leerlingen die ik ooit heb gehad haha.

De volgende dag weer de planten water gegeven en les gegeven (deze keer geen bier gedronken). S'avonds zijn we met de groep naar een begrafenis geweest van iemand uit de community. Dit was niet zoals een normale begrafenis, we hebben daar gegeten en rijstwijn gedronken, dus was best gezellig eigelijk. Heb toen m'n backpack ingepakt want was een klein beetje klaar daar, voelde me een beetje gebruikt om meer bekendheid te krijgen voor de community. Ik heb het er heel erg leuk gehad en nieuwe vrienden gemaakt maar het was tijd om weer verder te gaan. Dus ik zit op dit moment in de bus richting Chiang Rai, dat is een stad nog verder naar het noorden. Heb al gelijk 2 mensen ontmoet die heel toevallig in het zelfde hostel zitten als ik. Dus ik ga lekker genieten van het uitzicht en dan Chiang Rai onveilig maken. Ik hou jullie op de hoogte van m'n reis. laterzzzz

1. Wie:
    29 januari 2018
    Genóten van je reisverslag! Gelijk heb je; je biezen weer gepakt!
    Kijk uit naar je volgende reisverslag.Hvj ♥️💋💋💋💋