Pakse loop

23 februari 2018 - Pakse, Laos

hooiiii daar ben ik weer, met opnieuw genoeg spannende verhalen om een heel boek mee vol te schrijven. Maar dat ga ik jullie niet aan doen dus hou ik het maar bij deze "korte" blog. Moet soms wel echt m'n verhaal een beetje in korten want ik geloof niet dat jullie graag willen weten wat ik gister gegeten heb. Over het algemeen is dat toch rijst/noodle's met groenten en kip. Zo, weten jullie dat ook weer.

Zoals jullie weten was ik in de vorige blog aan het liften naar Pakse om daar ook weer een bekende brommer loop te gaan rijden. Ik ben dus heel huids aangekomen en de bestuurder van de auto waarin ik meeliften heeft gelukkig maar een paar keer op een ongepaste manier aan m'n been gezeten. S'avonds hebben we wat gegeten en later een potje wezen kaarten, daarna heerlijk geslapen bij een hostel om de volgende morgen fresh op de scooter te kunnen zitten.

Pakse loop dag 1:
Over deze dag kan ik alleen zeggen dat hij echt "kut" was. Jezus wat een helse weg was dat eerste stuk. 50km aan één stuk op grind gereden omdat "ze aan de weg werken". en dan zijn die weg werkers ook zo slim om gelijk beide kanten open te breken. M'n Belgische vrienden kregen zelfs een klapband onderweg door die belachelijke weg. Maar goed, tussendoor hebben we nog wel even mogen genieten van een prachtige waterval waar je onderdoor kon lopen. S'avonds hebben we geslapen in een super de luxe guesthouse in het plaatsje Paksong voor 4 euro per nacht. Kon ik wel gebruiken na zo'n zware dag op de brommer.

Pakse loop dag 2:
In de ochtend zijn we verder gereden en kwamen we gelukkig na een paar kilometer op een "normale weg" uit. Wat waren wij blij zeg, geen getril en gestuiter meer. Uiteindelijk moesten we toch weer de weg af om watervallen te kunnen zien dus daar begon het getril en gestuiter weer, deze keer met heel veel stof erbij. We kwamen toen aan bij onze volgende slaap plek. Een prachtige plaats van waar je kan wandelen naar 4 watervallen. Wij hebben er maar 2 bezocht, maar wat waren ze mooi. De 2e was een enorm hoge waterval, zeker 30 meter hoog waarbij het water echt viel. Ik durfde het als enige aan om te gaan zwemmen en om heel dicht bij te komen. Wat een natuurgeweld zeg, net alsof je in een storm terecht komt. Was echt super gaaf om te doen. S'avonds zijn we vroeg wezen slapen omdat we de volgende dag zeker 120km moesten rijden.

Pakse loop dag 3:
Op deze dag hebben we aan het begin niet heel veel gezien, behalve dan het prachtige landschap van het Bolaven plateau, zo heet deze plek blijkbaar. Wist ik ook nog maar net, doe nooit ergens research naar. Na een paar uur rijden kwam ik er ineens achter dat m'n brommer olie lekte, dus ik kreeg al gelijk allerlei doemscenario's in m'n hoofd. Straks sta ik daar langs de kant van de weg, de ANWB bellen gaat moeilijk. Uiteindelijk na 15km door te zijn gereden met die lekkende brommer kwamen we bij een hele kleine garage aan. Er was daar een Laotiaanse knul, ik gok een jaar of 15 die meteen het probleem zag. Ergens in de versnellingsbak zat een sensor die de ketting kapot geslagen had. Na ongeveer een uur sleutelen en een keertje naar de Laotiaanse Gamma te zijn gereden had de knul m'n brommer weer gefixt. De schade viel mee, 10 euro in totaal maarja dat is hier veel geld.
Uiteindelijk zijn we weer verder gereden en na nog meer prachtige landschappen en heerlijke wegen kwamen we aan in "Tad Lo". Een klein dorpje aan een ondiep riviertje, hier hebben we even gechilled en hebben we zelfs nog even olifanten mogen bewonderen die een bad namen. S'avonds hebben we heerlijk "Europeaans" gegeten, poh wat kan je dat missen zeg na elke dag rijst of noodles. We zijn weer vroeg gaan slapen want zoals elke keer, veel kilometers de volgende dag. Deze keer terug naar Pakse om de loop te beëindigen.

Pakse loop dag 4:
Na de nacht te hebben geslapen op een plank met een matras erop gingen we er weer op uit. We hebben toen heerlijk gechilled langs de rivier die door het plaatsje "Tad Lo" kronkelde. Rond 12 uur s'middags hebben we besloten om alle bezienswaardigheden te skippen en door naar Pakse te rijden. Nogmaals een prachtige weg langs pittoreske dorpjes en mooie landschappen. Na 90 km te hebben gereden kwamen we weer aan in Pakse, toen moest ik ineens denken aan iets dat iemand van één of andere scooter verhuur zei, die zei namelijk dat als je de weg andersom neemt (met de klok mee) de weg alleen maar beter wordt. Blijkbaar was hij dat enorme stuk weg wat open lag vergeten. Maar goed, we hebben de Pakse loop overleeft en wat was hij mooi zeg. S'avonds heb ik nog even ge'meet met Angélico, m'n maatje van de andere plaatsen waar ik ben geweest. Het was echt super leuk, we hebben heerlijk gegeten met z'n 5en bij een gezellig restaurant. Echt een goede afsluiter van de Pakse loop. Helaas kon ik weer niet uitslapen want voor de volgende morgen hadden we een bus ticket geboekt om naar "The 4000 islands" te gaan. Daar ga ik vakantie eindelijk vieren, hele dagen in een hangmat hangen en lekker niks doen. Ik hou jullie op de hoogte, tot de volgende blog!

Ps. VAKANTIEEEEE JEEEEJJJHHH.

1. JeZus!!!!!:
    23 februari 2018
    Erg leuk om je 'korte' blog te lezen!!!😂
    Geniet van je vakantie!!💋
  2. Wie:
    Gewéldig verhaal weer !
    Veel plezier in je "vakantie" 😉😂😂😂
  3. Yvonne:
    23 februari 2018
    Heerlijk om je verhaal te lezen ...... geniet van je vakantie 🤣🌞