Thakhek loop

18 februari 2018 - Thakhek, Laos

Heey daar ben ik weer met een nieuwe episode van m'n blog. Om dit exclusieve verhaal te mogen lezen vind ik dat jullie een kleine donatie moeten geven zodat ik weer een paar "Beerlao" kan drinken. Nee grapje hoor, maar ik moet elke keer een beetje lachen als ik dat woord hoor "Beerlao", omdat ik elke keer deze kut grap maak ; iemand vraagt dan aan mij, "Do you want a Beerlao?" en dan zeg ik ; "No thank you, I want it cold" hahah. Ja ik weet het, hij is flauw. Maar goed, genoeg gelachen.

Na nog 2 dagen te hebben gechilled in Vang Vieng moest ik dat leuke dorpje toch echt verlaten, met pijn in m'n hart want ik had het echt zo leuk met Kim en Léonie. Wat heb ik toch gelachen met m'n Amsterdamse moedertje. (Kim als je dit leest, ik zei toch dat je er in kwam! Hè moedertje). De laatste dag hebben we heerlijk gechilled langs de rivier en s'avonds zijn we weer wezen party'en met Koreanen.

De volgende middag heb ik de bus genomen naar Vientiane en vanaf daar weer een andere bus naar Thakhek om daar de befaamde "Thakhek loop" te gaan rijden. Dat is een brommer tocht van ongeveer 450 km dwars door het binnenland van Laos. Ik had afgesproken met "Clotilde" een Franse meid die ik heb leren kennen in Vang Vieng. Ik had haar beloofd dat ze bij mij achterop de brommer mocht omdat ze al een keer was gevallen maar toch heel graag die loop wilde doen. Weer een beetje goede karma erbij denk ik maar zo.

Dag 1 van de loop :
We zijn met z'n 6 vertrokken vanuit Thakhek naar "Tha lang", ongeveer 130 km. We waren met een super aardig Engels stel, 2 Franse meiden, "Clo" en ik. Ondertussen zijn we gestopt bij een grot waar ik heel toevallig me maatjes "Stan en Said" tegen kwam, die waren al op het einde van hun loop. Dus heb nog eventjes met ze gesproken en met verbazing zitten denken over dat de wereld echt heel klein is. Na de grot zijn we bij een rivier wezen zwemmen en ongeveer op het einde van de dag nog langs een waterval geweest. S'avonds hebben we bij ons guesthouse gebarbecued en bij het kampvuur gezeten met zo'n heerlijke "Beerlao" die gelukkig wel koud was.

Dag 2 van de loop :
Na een heerlijk ontbijt aan de oevers van een groot meer hebben we gedag gezegd tegen het Engelse stel en zijn we richting "Na hin" gaan rijden. Ondertussen hebben we gegeten in een tempel met locals ergens in één of ander stadje. Na weer een paar uur rijden zijn we gestopt om te gaan zwemmen in een blue lagoon. Daar kwamen we "Anna en Iris" tegen, 2 hele gezellige Nederlandse meiden en een super leuk Belgisch stel "Max en Iza". Na het zwemmen zijn we weer gaan rijden en kwamen we aan in "Na hin", daar zochten we voor een guesthouse en heel toevallig zaten langs de kant van de weg de 2 meiden en het stel bij een questhouse Dus zijn we er maar bij gaan zitten en hebben uiteindelijk een geweldige avond gehad en ook nog eens heerlijk kunnen slapen.

dag 3 van de loop :
Die dag hadden we het makkelijk want we hoefden maar 40km te rijden omdat we vanaf "Na hin" naar de "Konglor Cave" gingen. Dat is een enorme grottenstelsel waar een rivier door heen loopt. Van begin tot het eind is het 7km door het donker op een klein houten bootje.
We zijn vanaf onze slaapplek voor die nacht, het "Spring river resort (wat echt een super mooie plek was) met een bootje naar de grot gevaren dus we hebben extra lang kunnen genieten van de natuur. S'avonds heerlijk gegeten en weer bij een kampvuur gezeten met zo'n koude "Beerlao".

dag 4 van de loop :
We zouden eigelijk in eerste instantie maar 4 dagen gaan rijden maar omdat iedereen nog een dag wilde doen. Hebben we ervoor gekozen om de loop niet helemaal rond te gaan maar om op de zelfde weg weer terug te gaan. Wat was dat een geweldige keuze want de wegen zijn zo mooi hier (voor de motor rijders onder ons, dit is echt een aanrader) het is alleen wel af en toe uitkijken voor gaten in de weg en overstekende dieren. Die avond hebben we weer in het zelfde guesthouse geslapen als de eerste dag van de loop. Voordat we gingen slapen kwamen we op het idee om eerst nog even te gaan karaoke te gaan zongen. Binnen no time stond heel dat guesthouse vol met Fransen (waar heel Laos volgens mij vol mee zit). Ohh wat hebben we gelachen daar zeg, was echt een leuk feestje.

Dag 5 van de loop.
We zijn toen terug gereden naar Thakhek met stop langs een rivier in de buurt van het stadje. En toen rond 5 uur eindigde ons avontuur door de brommers weer in te leveren bij de rental. Ik ben zo blij dat ik deze loop gedaan heb maar ook zeker dat we hem heelhuids hebben overleefd. Het is echt één mooiste dingen die ik tot nu toe heb gedaan in Laos.
De loop hebben we beëindigd met een hele, maar dan ook echt een hele, koude "Beerlao". Zittend naast de Mekong rivier naar de zonsondergang kijken. Een betere afsluiter bestaat niet.

Maar mijn avontuur hier in hartje Laos is nog niet voorbij want een paar uur geleden zijn Clotilde, Charlotte, Max, Iza, en ik begonnen met liften van Thakhek naar "Pakse". We hebben al met ze allen als eerste lift in de achterbak van een pickup truck gezeten en ik zit nu in een best chille auto van een jonge gozer, met airco yeaahhh!!!!
maar goed we zijn er al bijna dus ik ga stoppen met typen (hoop maar zo dat het niet te veel leeswerk is voor jullie, anders stop ik gelijk met schrijven) Nou! Tot de volgende blog en laterzzzzzz

1. Manja:
    18 februari 2018
    Blijf schrijven! Zo leuk om te lezen!
  2. Wie:
    18 februari 2018
    Gewéldig om te lezen Jair, niet stoppen net schrijven hoor!!
  3. Wie:
    Echt blijven schrijven,waanzinnig leuk om te lezen! Hvj 💋💋💋
  4. Henry Riedijk:
    18 februari 2018
    Zekers leuk om te volgen man word er jaloers op