Zuid Thailand

25 mei 2018 - Koh Tao, Thailand

Hoi lieve vrienden! Wat leuk dat jullie weer even tijd voor mijn blogje vrij maken, en om zo toch een beetje bij m'n avonturen kunnen zijn. Ik hoor natuurlijk heel graag wat ik beter zou kunnen doen met wat ik schrijf. Misschien mezelf wat meer verbeteren op m'n grammatica, want zo nu en dan loop ik een beetje te zitten te praten als een echte Rotterdammert. Hè ouwe bodybuildert van je moedert die je er rond loop. Nee joh is gewoon gekkigheid, ik blijf gewoon schrijven zoals ik dat wil want sommige mensen horen mij het zelfs uitspreken terwijl ze lezen. Maar in iedergeval, ik zit dus weer in Thailand. Het eerste land van mijn wereldreis. Maar ik gaat natuurlijk niet weer naar het Noorden van Thailand, al zou ik er zo terug gaan hoor.

Nee, na anderhalf uur vliegen kwam ik weer aan in Bangkok. Dit keer als een ervaren backpacker die precies wist wat hij moet doen. Als eerste ging ik pinnen want aan die Vietnamese biljetten heb je hier niet veel. Ten tweede een simkaart kopen want ja dat is gewoon handig (om m'n moeder te laten weten dat ik veilig ben geland). En ten derde met de zelfde oude bus die ik de eerste keer ook had genomen om naar het centrum te komen. Deze keer had ik hem wel in één keer gevonden en liep ik niet een uur te zoeken. Ik heb in Bangkok maar één nachtje geslapen in een gezellig hostel want de volgende dag nam ik de nachttrein richting Surathani. Het was een slaaptrein en dat beviel me bijzonder goed moet ik zeggen, heb heerlijk geslapen en genoten van het uitzicht (in de ochtend dan wel). Toen ik aankwam in Surathani heb ik gelijk de boot genomen naar Koh Tao, het kleinste eiland van 3 eilanden in de golf van Thailand. Na dat ik eerst langs de andere 2 eilanden was gevaren kwam ik eindelijk aan op Koh Tao. Een prachtig eiland met een super relaxte sfeer.

Ik had daar afgesproken met mensen die ik in Bangkok had ontmoet. We zouden hier samen een duikcursus gaan doen. En dan niet een dag of 2 later, nee de zelfde dag dat ik aankwam. Ik had m'n tas gedumpt in de bungalow waar ik verbleef en zat die zelfde avond al in een klaslokaal om een film te kijken over duiken. Het voelde echt alsof ik weer op school zat, de stof leren en daarna een toets maken. De volgende dag moesten we nog 1 laatste film bekijken een klein toetsje maken en daarna zijn we toch echt gaan duiken. Wat was dat vet zeg. We leerde de standaard dingen zoals je bril afdoen onderwater, en wat je moet doen als je geen lucht meer krijg. Na het oefen duiken in het ondiepe zijn we gaan duiken op een diepte van 6 meter! Op het begin had ik een beetje last van mijn oren, maar na een tijdje voelde ik dat ook niet meer en ging alles helemaal goed.

De dag erna moesten we in de ochtend een laatste toets maken en gingen we weer de boot op. We zijn toen 2 duiken wezen maken op een diepte van 12 meter! We moesten nog wel een paar oefeningen doen maar daarna gingen we heerlijk door het koraal heen duiken op zoek naar prachtige vissen. Na het duiken hebben we een biertje gedaan en zijn we vroeg wezen slapen want de volgende ochtend moesten we er om 5 uur uit. Ik dacht echt dat die duik instructeur gek was geworden, maar toen hij zei dat we in de middag dan lekker klaar waren vond ik hem niet zo heel gek meer. We zijn toen op een diepte van 18 meter langs één van de mooiste koraal formaties geweest ik die ooit heb gezien, zoveel leven daar in het water. Toen we na zeker 3 kwartier duiken kwamen we boven water en waren we gecertificeerd duikers! En dat hebben we natuurlijk gevierd met een biertje erbij. En deze keer hoefde we het niet te laten bij 1 biertje want de dag erna hadden we een vrije dag! Even een heerlijk dagje relaxen voordat we verder gingen met de duik cursus voor gevorderden.

En die vrije dag is één van de mooiste uit m'n leven geweest moet ik zeggen. De dag begon grijs en met veel regen. Toen het tegen een uur of 11 droog werd hadden we de scooter gepakt om naar een strand te gaan aan de andere kant van het eiland. Tussendoor moesten we even wachten op iemand die met ons mee ging. En toen gebeurde er iets wat ik nooit had verwacht en nooit zal vergeten. Ik had namelijk een hond voor 24 uur, en het was de meest lieve hond ik ooit in m'n leven ben tegen gekomen. Terwijl we dus stonden te wachten op die ene gast kwam deze (straat)hond ineens op mijn scooter gestapt en is niet meer bij me weg geweest. Hij is zo met mij naar het strand gereden en heeft de hele dag met me gechilled en in de zee gezwommen. Geen idee waarom maar ik heb hem "Scruffie" genoemd en hij luisterde er zelfs een beetje naar. Ik heb de hele dag voor hem gezorgd, gaf hem water en eten. In ruil daarvoor gaf hij mij alle liefde van de wereld. Nog nooit heb ik zo'n bijzondere hond ontmoet want hij volgde mij echt overal. In de nacht heeft hij zelfs heel braaf op de veranda van mijn bungalow geslapen en de volgende morgen lag tie daar nog steeds op me te wachten.

Tijdens het ontbijt lag tie onder m'n tafel en wachte hij heel netjes tot ik klaar was. En toen ik even door het dorp ging lopen liep tie met me mee en als jij vooruit liep dan wachte hij zelf op me bij een kruispunt. Dit was echt even mijn hond voor 24 uur want rond het zelfde tijdstip dat ik hem gevonden had moest ik toch onverwachts afscheid van hem nemen. Ik ben toen achterin de pickup truck gaan zitten en naar de pier gereden om te gaan duiken. Net zoals in een film kwam hij achter me aan gerend maar de truck was toch te snel. En dat is de laatste keer dat ik die lieve hond heb gezien. En ik zal maar eerlijk wezen, ik heb hier toch even traantje om gelaten want ik had echt een band met dat beestje. Ik mis hem nu al.

Maar goed, de duikcursus voor gevorderden. Jaa was heel leuk, 2 prachtige duiken gedaan en zelfs een nacht duik! Dat was ook heel bijzonder, zo helemaal in het donker. Best eng ook maar wel echt super gaaf. De volgende dag hebben we toen een "deep dive" gedaan. Dat is de afsluiter van de cursus. We zijn toen wezen duiken tot 30 meter diep op een hele vette locatie. Op ongeveer 2 uur varen van Koh Tao staat er midden in de zee een rots, met daar omheen echt prachtige koraal en hele bijzondere dieren. Zelfs een walvis haai was daar aanwezig, ik heb hem helaas niet gezien want ik zat met m'n peen en uien gezicht naar garnaaltjes te kijken tussen de rotsen. Best jammer want ik wilde dat beest wel heel graag zien. Maar goed volgende keer beter. Ik mag nu wel zeggen dat ik een echte duiker ben! En ik ga ook zeker niet stoppen met duiken, ik wil hier zelfs heel ver mee door gaan. Duik meester lijkt me wel een leuke titel, maar dat duurt nog wel even een tijdje voordat ik daar ben. Wat ik eerst ga doen, is stoppen met schrijven want ik vind het wel weer genoeg geweest. Tot de volgende blog. Laterzzzz

1. Wie:
    29 mei 2018
    Ohhh héérlijk je verslag! Wat mooi van die hond....vast reïncarnatie van"Oma" geweest....die 24 lang bij je kwam kijken of het goed met je gaat!😉
    Super gewéldig, je duikbrevet, beginners én gevorderde. Chapeau Jair!
    Hvj 💋💋💋💋💋