Van Laos naar Cambodja

5 maart 2018 - Siem Reap, Cambodja

Hallo iedereen, Ik heb dus Laos achter me gelaten en ben doorgereisd naar Cambodja. Ik had echt er echt zo veel zin in, tot dat ik bij de grens aan kwam. Ik had dus geen geld gepint, omdat ik met m'n peen en uien gezicht dacht dat je wel kon betalen met je kaart. Dus na zeker 2 uur te hebben gewacht en na een paar keer onderhandelen met één of andere vent kwam ik toch de grens over. Maar, er zit altijd een maar achter, Ik moest dus extra betalen voor dat visum omdat die man voor mij had betaald. Na zeker een uur te hebben gewacht moest ik met die man mee naar een pinapparaat om te gaan pinnen. Na ongeveer een uur rijden kwamen we aan bij een klein dorpje waar ik dan kon pinnen. Heb die man hartelijk bedankt terwijl ik me echt zo dom voelde, kon wel door de grond zakken omdat de man zoiets niet voor niets doet natuurlijk. Het was gewoon z'n business om gebruik te maken van zulke stumpers als ik. Maar goed hij heeft me toen netjes afgezet bij het busstation waar m'n vrienden ook heen gingen. Daar hebben we toen ook een paar uur moeten wachten om met een bus naar Siem Reap te gaan.

Er kwam alleen geen bus aan maar een kleine mini-van, waar we dan met 14 man in gepropt werden. Na ongeveer een uur rijden gebeurde er iets wat niemand ooit had verwacht. We reden toen met ongeveer 70/80 km per uur een koe frontaal aan. Echt een nachtmerrie. Iedereen was oké op de koe na dan. Het was echt een flinke klap, want de vooruit lag aan diggelen en er zat een flinke deuk bij de motor. Na een tijdje stond het helemaal vol met locals en gelukkig ook de politie die het aankomende verkeer een soort van kon af afremmen. Het enige wat we konden doen was wachten, dus ja dan worden er van die kut grapjes gemaakt zoals "it's a COWtastrophe" en "it was a big misSTEAK to go here". Het bizarre was dat na zeker 2 uur te hebben gewacht de chauffeur gewoon weer in de bus stapte alsof er niks aan de hand was. We zijn toen door gereden met een kapotte voorruit in het pikkedonker. Uiteindelijk kwamen we "heelhuids" aan in Siem Reap rond een uur of 2 uur s'nachts. Dit is echt het meest bizarre wat ik tot nu toe heb meegemaakt. Ik hoop dat het volgende bizarre niet te maken heeft met mini-van en een koe.

Ik was zo geschrokken dat ik volgende 2 dagen even moest bijkomen van alles dus ik heb lekker gechilled aan het zwembad van het hostel. S'avonds ben ik uitgeweest in allerlei pubs en clubs, echt een zieke party sfeer hangt hier. Het gaat ook allemaal door tot 4/5 uur s'nachts. En ik dus ook, wat niet heel handig was want op dag 3 heb ik Angkor Wat bezocht.
Met een soort van kater, zwetend als een otter in 35 graden tempels bezoeken. Maar wat was het mooi! Angkor Wat en Angkor Thom dateren uit de 12e eeuw en zijn prachtig vergaande tempel complexen. Angkor Wat is het grootst en meest bekend en dus ook super toeristisch. Je bevind je in een golf van Chinese toeristen die van alles een foto willen maken. Daarom vond ik Angkor Thom mooier omdat deze niet zo druk bezocht werd, maar ook omdat deze tempel complex meer een echte ruïne is. Echt super gaaf om dat allemaal te mogen bewonderen. We hebben zeker 6 uur in de hitte de omgeving "ge'explored" en na 6 tempels (van de zeker 20) te hebben gezien en 4 liter water te hebben gedronken (en hebben uitgezweet) waren we een beetje "Temple tired" we zijn toen terug gegaan naar het hostel en hebben daar nog even genoten van het zwembad. S'avonds weer wezen stappen maar niet laat gemaakt omdat ik de volgende ochtend moest uitchecken.

Vandaag ben ik even wezen shoppen, heb een voeten massage genomen en langs het war-museum geweest. Wat een tragedie wat hier allemaal is gebeurt in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Zet je aan het denken waar mensen toe in staat kunnen zijn, echt afschuwelijk. Ik heb voor vanavond een bus geboekt richting Sihanoukville in het zuiden van Cambodja. Als alles goed verloopt (dus geen koe aanrijden) kom ik daar rond 7 uur s'ochtends aan en pak ik de boot naar Koh Rong. Ik kan niet wachten om 3 weken te verblijven op "The lonely beach". Ik ga daar leren hoe je moet werken in de horeca dus ben benieuwd. Nou ik ga nog even lopen te zitten te ijsberen hier totdat ik wordt opgehaald. Tot de volgende blog. Laterzzz

1. Wie:
    5 maart 2018
    Héérlijk verhaal! Die koe zeg! Wat een klap zal het geweest zijn...echt een COWtastrophe!😂😂goede reis verder naar het zuiden: Lonely Beach! 💋💋💋💋👍