Been there, Don Det

28 februari 2018 - Don Det, Laos

hoiiii, hier die vakantiegangert, deze keer vanuit het heerlijke eiland Don Det. Dat is het meest bekende en toeristische eiland van het geografische wonder dat "the 4000 islands" heet. Op deze plek splitst de Mekong rivier zichzelf in allemaal kleine riviertjes en stroompjes wat er voor zorgt dat hier heel veel eilanden zijn, vandaar de naam "the 4000 islands". Ik heb ze natuurlijk niet allemaal geteld maar ik geloof die locals niet helemaal. Iemand vertelde mij dat in het regenseizoen het water veel hoger staat (wat begrijpelijk is). Dus ik denk dat het aantal eilanden per seizoen schommelt tussen de 3000 en 4000 eilanden. Nee Ik lul maar wat joh, wat ik wel weet is dat dit echt het paradijs is, en dat midden in het vaste land van Zuid-Oost Azië.

De vorige keer zei ik dat ik werkelijk waar niks ging doen deze week. Is me niet helemaal gelukt want ik kreeg toch de kriebels toen iemand het over kajakken begon. Dat heb ik dus de 2e dag gedaan, de eerste dag moest ik toch even acclimatiseren aan het zwembad met een koud biertje. Maar goed kajakken dus, ik had het al een paar keer gedaan dus voelde me als een vis in het water (of als kajakker in z'n bootje). We waren met een leuk groepje mensen (28 in totaal) dus het ging niet altijd even vlot. Nou, dat zeg ik nu wel maar er waren aardig wat stukken met goede stroomversnellingen. Dus er waren best veel mensen die omgekiepert waren met hun kajak. Ik natuurlijk niet, wil niet opscheppen hoor maar ik ben gewoon goed. We hebben tussendoor gehiked naar een enorme waterval. Dat was best spectaculair, wat een kracht zit daar achter. Na heerlijk te zijn verbrand omdat ik vergeten was me in te smeren zijn we verder gaan kajakken. Later in de middag werden gingen we met ze allen in een bootje om rivier dolfijnen te spotten. En ja hoor, we hebben ze gezien. Wat een prachtige beesten zeg, het trieste aan het hele verhaal is dat er op deze plek nog maar 3 van over zijn. Echt een zwaar bedreigde diersoort dus. Dat zet je toch wel aan het denken over dat wat de mens allemaal veroorzaakt. Uiteindelijk zijn we toen met een prachtige zonsondergang terug gepeddeld. Later op de avond hebben we een potje gekaart en een lekker biertje gedronken.

De volgende dagen voelde voor mij echt als vakantie, geen wekker, hangen in een hangmat,
fietsje gehuurd en naar het zwembad geweest. Ben ook nog langs een prachtige waterval geweest op het naburige eiland. Daar ook weer lekker gechilled in een hangmat. S'avonds lekker Laotiaans of Europeaans gegeten. Elke avond stonden we in "The 4000 islands bar" waar we de hele avond probeerde een ring op een haak te gooien voor een gratis shotje. Buiten om dat verslavende spel is echt een super gezellige plek waar iedereen van het eiland van de goede muziek de lekkere cocktails geniet. Deze dagen voelde ook als een soort van reünie feestje, omdat m'n vrienden Angélico, Kim en Léonie naar het eiland waren gekomen. Ik heb zelfs kunnen meeten met een maat die ik ken vanuit Nederland die ik heel toevallig op het strand tegen kwam. Echt zo toevallig, ik wist dat hij met z'n vriendin aan het reizen maar hoe toevallig is het dat we samen hier zijn. Ik ga het gewoon nog een keer zeggen, "wat is de wereld toch klein". Heb op de laatste dag ook nog met Kim en Angélico getube'd, echt lachwekkend om over de rivier te dobberen. Beetje chillen in zo'n band met een biertje erbij. Daarna nog even op het strand gelegen om de zonsondergang te zien (voor de zoveelste keer).

Ik heb hier echt een geweldige tijd gehad, heb op het eiland een week gezeten! De tijd vliegt echt als je aan het chillen bent. Ik ga duidelijk een keer terug komen naar deze prachtige plek! Waar echt iedereen zo relaxed is en geniet van de mooie strandjes en natuur. Wat ik echt ga missen zijn de kampvuurtjes die elke avond op het strand worden aangestoken en waar je dan met 30 mensen rond het vuur zit te kletsen tot 3 uur s'nachts. Het is echt een bijzondere plek. Morgen zeg ik met pijn in m'n hart Laos gedag en ga ik naar mijn volgende bestemming. Ik ga namelijk naar Cambodja toe. De eerste week ga ik de tourist uithangen en dan ga ik weer een nieuw avontuur tegemoet. Ik ga op een klein eiland in het zuiden van Cambodja werken, in een eco-resort, lekker back to basic. Zo ik vind het wel weer welletjes geweest, ik ga nog even voor de laatste keer genieten van m'n hangmat en een lekker koud biertje drinken in de bar. Tot de volgende blog, doei doei.

1. Drachir:
    28 februari 2018
    Goedzo maatje veel plezier en geniet er van😎 Be safe! ✊
  2. Wie:
    1 maart 2018
    Gewéldig verhaal wéér!
    Blijf vooral genieten! Neem nog een 🍻🍻
    😙😙
  3. Leendert:
    4 maart 2018
    Je hebt schrijfkunst zwager, dat moet ik jr nageven. Veel succes in Cambodja! Hoe was de Ankhor Whaaaaat?